deze week:
- vrij spel in de hoeken:
- Heel veel buiten spelen op het terras:
- Marthe had een tekening mee met o.a. paaseieren op. Ik stelde onmiddellijk de vraag: waar komen die paaseieren vandaan ?
- Kleuters: van de paashaas
- Ik: die ken ik niet, wie is dat??
De kleuters legden met handen en voeten uit wie of wat de paashaas is....
Ik: een haas of konijn kan toch geen eieren leggen. Waar haalt hij die eieren? - Kleuters: van de kip...
DUS: tijd voor een onderzoekje....
We houden dat even heel goed vast in één hand en we kijken wat er gebeurt...
Hun ei smelt, dat van mij niet...
We proeven uiteraard ook het verschil tussen een kippenei en een paasei.
We proeven uiteraard ook het verschil tussen een kippenei en een paasei.
Conclusie:
- een paasei verandert van vorm (het ei verdwijnt) doordat het smelt, een kippenei smelt niet en blijft hetzelfde (behalve als je zelf stuk maakt of laat vallen)
- de paashaas kan zijn paaseieren niet halen bij de kip... ( waar hij ze dan wel haalt blijft uiteraard een groot mysterie)
-
- Athan kwam dinsdag naar de klas met een oogpleister. De nieuwsgierigheid was enorm groot bij de andere kleuters dus deden we maar mee.... (voor wie dat wou uiteraard)
- Ik kleefde bij iedereen het linker oog af (zoals bij Athan) en al vlug kwamen sommige kleuterstot de vaststelling dat ik bij hun buurman/buurvrouw het andere oog had afgekleefd....
Heel raar....
Terug een onderzoekje:
- als we allemaal naast elkaar staan, dan is bij iedereen hetzelfde oog afgedekt
- als we tegenover elkaar staan, dan lijkt het alsof het andere oog is afgedekt. Dus:
- het zijn wij die terug van plaats veranderen of draaien en niet de pleisters die plots veranderen
- de dobbelsteen tekenen: een bang gezicht tekenen:
- Samen met stagiaire Silke verder werken met "het toverbos" :
-
Ook deze week gingen we terug naar het Toverbos. Ondertussen weten we al heel goed hoe het werkt. Als we op het zoldertje komen, gaan we al meteen klaarzitten op het toverplein. We nemen elk om de beurt ons diertje, en na de toverspreuk kunnen we beginnen spelen in het toverbos. Er gebeurde weer vanalles, sommige dieren waren gevallen of ziek geworden, gelukkig zorgde er dan telkens een ander dier voor hen. Er waren ook dieren (uil, giraf) die heel goed kunstjes en koprollen konden maken. Na de vakantie gaan we nog 2keer naar het toverbos.Wie is wie in het toverbos?Groep1: Ernis = krokodil, Madéleine = uil, Nolle = leeuw, Emma = kraai, Sara = aap, Mirthe = tijger, Oona = giraf, Lily = uil, Tuur = krokodil, Linus = mol en Louise = lieveheersbeestjeGroep2: Marthe = leeuw, Flore = krokodil, Athan = krokodil, Kamiel = tijger, Rowena = uil, Lieze = aap, Leander = mol, Stan = egel, Burak = lieveheersbeestje, Floor = beer, Fien = uil en Nelle = Giraf
- We zaaiden zonnebloemen en proefden van de zonnebloempitten...
-
De kleuters waren ook erg geboeid door de kraan die op onze parking aan het werken is. We merkten op dat die kraan andere banden heeft dan de vrachtwagen en de auto's.
- Het zusje van Marthe kwam naar onze klas en werd gewassen.... Bedankt Loth en Julie...
- verrassing Moederdag afwerken:
- verjaardag Linus vieren:
- De verjaardag van Mirthe vieren:
- Kleuterdans: zage zage wiede wiede wage
- turnen en yoga met Eva:
zwemmen:
- De voorlaatste zwembeurt: 13/05
- de laatste zwembeurt: 10/06
- Voor deze activiteit heb ik jullie hulp nodig:
-om te rijden /heen en terug (ik heb 6 auto's nodig!!!)
-om te helpen met hun kleertjes aan -en uit te doen
-om te begeleiden in en uit het zwembad - Wie kan op dinsdag 13/05 meegaan, mag zijn naam op het bord schrijven.
Gaan mee: mama Kamiel
Alvast bedankt!!!!
- data:
- 30 april is er GEEN school: pedagogische studiedag
- 1 en 2 mei is er GEEN school
- WOENSDAG 28 mei: naar de Sierk (volledige dag)
- donderdag 29 mei en vrijdag 30 mei: GEEN school
-
- An is in de klas
- verder werken aan het geschenk voor moederdag
- woensdag: turnen
- donderdag: kookactiviteit
- vrijdag: turnen en yoga met Eva
- iets meebrengen om erover te vertellen in de kring (een foto, een voorwerp,...)
- woensdag en vrijdag: sportieve kledij
An en Veerle
Geen opmerkingen:
Een reactie posten