maandag:
De kleuters waren heel enthousiast en vlogen er direct in tijdens het
vrij onthaal. Ze speelden het visspel, knipten visjes uit, begonnen te
kleuren en verkenden de nieuwe hoek boven. Na de praatronde werden er
vissen gemaakt met ballonnen of flessendopjes,
er werd gestempeld, gewerkt met ijzerdraad en krantenpapier,
geschilderd, geknipt en geplakt. Onze zee telt al enkele mooie vissen,
anderen drogen nog en krijgen morgen de laatste details. In de nieuwe
hoek boven spelen kleuters met de vissenpoppenkast, de
vissenpopjes, dekens, knuffels en kussens. Ze kunnen er ook in een
speciale doos kruipen om zich als een echt vis in de water te voelen.
Na de speeltijd kregen we een brief van de schaduwman. Oei! Hij heeft
enkele spullen uit onze klas genomen en nu moeten we die zien terug te
krijgen. Dit kan alleen door te raden van welk voorwerp de schaduw is
die we te zien krijgen. De kleuters konden
dit verbazingwekkend goed en kregen alle spullen terug.
Later op de dag kwamen de kaboutertjes op bezoek: de blije, boze,
verdrietige, verlegen en bange kaboutertjes. Ze stelden zich voor en
vertelden over zichzelf. Gelukkig kon de blije kabouter hen allemaal
weer blij maken! We bekeken samen een boekje met vissen
en hun gevoelens en luisterden naar klassieke muziek. We speelden en
werkten aan de visjes en zongen het liedje ‘visje in het water’ als
afsluiter.
dinsdag:
Vandaag kregen we er enkele nieuwe vriendjes bij in klas: de
zebravisjes. De kleuters keken hoe ze heen en weer zwemmen en stopten
graag eens hun vinger in het aquarium. Wat zijn dat kleine visjes! Er
bestaan wel nog kleinere visjes en hoe groot is de grootste
vis dan? Het was mooi weer, dus we gingen naar buiten en tekenden een
stip voor het kleinste visje. De grootste vis is zo lang als 15 kleuters
die achter elkaar op de grond liggen. Nu hebben we ook een walvishaai
op ons terras.
Wie eet er eigenlijk graag vis? Sommige kleuters eten blijkbaar niet
graag vis… Na de middag kregen wij bezoek van Wouter de visboer. Hij had
niet één, maar drie vissen mee. Hij vertelde ons leuke weetjes en we
mochten eens aan die hele grote zalm voelen.
Leeft die vis nu nog? Neen, deze vis leeft niet meer en voelt geen
pijn. Toch even vlug in klas controleren of de zebravisjes nog leven! Ja
hoor! Toen de goudgeel gebakken stukjes vis op een bord gepresenteerd
lagen om te proeven, waren de kleuters allemaal
van de partij. Er werd geproefd en nog eens geproefd. Jammer, alles is
op! Blijkbaar eten we toch allemaal graag vis. Om de dag af te sluiten
keken de kleuters nog naar Tiktak. Neen hoor, niet op de televisie, maar
een echte voorstelling met korte muziekstukjes,
toveren, potjes, een pop, visjes enzoverder. Wat waren ze stil en
aandachtig. “Doen we dat nog een keer?”
woensdag:
Een warme visknuffel…Hoe zou dat komen? De kleuters wisten het! Dat
komt doordat wij die vis allemaal eens vastgenomen hebben….tot ze de
fles met warm water in de vis ontdekten. We vierden de verjaardag van
Robbe. Hij koos voor een fluogele kroon. We maakten
de kring donker en keken wat er gebeurde met zijn kroon onder de
ultraviolette lamp. Hij gaf licht, net zoals de diepzeevissen op de
foto’s. De donkere ruimte zal morgen af zijn, dan kunnen de kleuters
daar verder experimenteren. Ik vertelde het verhaaltje
van de mooiste vis in de zee. De kleuters genoten, vonden de
vissencapes heel tof en wilden het verhaaltje direct naspelen. Er was
een leuke sfeer.
Na de speeltijd hadden de kleuters ritmiek en dansles. We luisterden
naar de instrumenten en voerden aansluitende bewegingen uit. We
luisterden waar het geluid vandaan kwam en liepen in de juiste richting.
De kleuters deden dit heel goed en hadden er plezier
in. Tot slot dansten we op verschillende liedjes.
De mama van Robbe had een aperitiefje voor de kleuters voorzien. Ze
smulden en dronken hun drankje. Wat gezellig. Dankjewel! Nu nog even
buiten in de zandbak visjes maken en dan naar huis.
donderdag:
Uit meegebrachte speelschoentjes ontpopte zich een activiteit “voeten
vergelijken”. Wie past er nog in die schoentjes? Welke voeten zijn te
groot? Welke voeten zijn de grootste? De kleuters bekeken hierna een
filmpje over de octopussen. Hebben die ook voeten?
En wat kunnen die zich goed verstoppen! In onze klas zat er ook een
octopus verstopt. Hij zat in de donkere ruimte en was verdrietig. Hij
wenste dat hij licht kon geven in het donker. Hoe zouden we hem kunnen
helpen? Even later gingen de kleuters met de fluorescerende
stiften aan de slag en versierden de octopus. Met de fluorescerende
lamp aan gaf hij licht net zoals de octopussen van de foto’s. Wat was
hij blij! Er werden octopussen gemaakt van een halve waterfles en met
papier gevouwen armen. Maar hoeveel heeft hij nu
ook alweer? Even gaan tellen. Acht armen, zoveel! Tijdens de
bewegingsles was de zaal een zee vol haaien. We moesten opletten dat
onze voetjes op de toestellen bleven en ervoor zorgen dat we de visjes
goed naar de veilige zee brachten.
Na de middag gingen de kleuters in groepjes bij Eva om aan yoga te
doen. De anderen konden buiten bellen blazen zoals de dolfijnen of de
visjes van het filmpje “Diep in de zee (de kleine zeemeermin)”. Als slot
gaven we onze zebravisjes samen eten. We leerden
ook ‘Blub’ de handpop hoe hij boos, blij, verdrietig of bang kan
kijken. Het visje kon dat nog niet.
In onze zee zongen we nog een liedje voor Louis, hij was wekenlang in
de klas om te helpen. Vandaag was het jammer genoeg de laatste keer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten