
vrijdag 2 september 2011
klasagenda: 01/09/2011-02/09/2011
maandag 29/08/2011 | dinsdag 30/08/2011 | woensdag 31/08/2011 | donderdag 01/09/2011 | vrijdag 01/09/2011 | |
1 | grote vakantie | grote vakantie | grote vakantie | -verhaal: Karel gaat naar school -verhaal: het grote slaapboek | -toonronde -verhaal: Milan gaat voor de eerste keer naar school |
2 | -kennismaken met elkaar: naam zeggen en ernaar zwaaien (welkom in onze klas) -de eerste afspraken en regels over de hoeken uitleggen -koken in de kring: saromapudding maken -bananen in stukje snijden en de pudding versieren met de banaan en chocolade | -de afspraken herhalen -samen met de leerlingen van klas 5 een dansje oefenen voor tijdens het forum -de verjaardag van Janne vieren: een ijsje eten -de kleuters worden naar keuze geschminkt | |||
3 | -wat doen we volgende week? -kennismaken met de weekkalender (met lied + groen en rood uitleggen) | ||||
4 | -zangforum -vrij spel: experimenteren in de verschillende hoeken, de hoeken ontdekken -liedjes goedemorgen, twee handjes op de tafel, ballon, visje visje, en klap klap zo doen de handen ... | -forum: -vrij spel: experimenteren in de verschillende hoeken + meespelen met de kleuters -liedjes: herhalen van gisteren + 2 spinnen -individueel schilderen aan de schildersezel + uitleg daarover in de kring | |||
5 | -spelen op het terras /in de zandbak | -spelen op het terras /in de zandbak | |||
|
klasweetjes: 02/09/2011
deze week:
- We speelden veel in de hoeken en op het terras. We ontdekten veel speelgoed en maakten kennis met de nieuwe vriendjes:
-
-
-
-
- Onze eerste kookactiviteit was saromapudding maken.We maakten de pudding in de kring. Voordat we de pudding opaten deden we de bananen in stukjes voor de versiering. Chocolade was er ook bij. HMMMM dat was smullen!!!
- Deze voormiddag mochten we voor de eerste keer schilderen aan de schildersezel. Dat vonden we super! We probeerden de kleuren niet te mengen! Maandag doen we verder!
-
- Na de middag zullen we een dansje oefenen met klas5. We treden dus voor de eerste keer op tijdens het forum!! Dat wordt spannend!!! (zie foto's)
- We vieren deze namiddag de verjaardag van Janne. Ze trakteert met een ijsje!!
- HIEPERDEPIEP VOOR JANNE!!!(zie foto's)
- Daarna worden we allemaal geschminkt!!!! JOEPIE!!!!!
foto's ; 
koken in de klas:

bosatelier :

Vlaamse kermis:

- Op de klasblog links bovenaan staat er "foto's". Als je daarop klikt kom je op de picasa webalbum van de klas. Je kan er al de foto's downloaden. Gelieve geen foto's erop te plaatsen of te verwijderen. Als ik geen plaats meer heb, verwijder ik een map maar dit zal waarschijnlijk in mei zijn. Ik zal jullie zeker verwittigen!!!
koken in de klas:

- De kleuters vinden koken super leuk en daarom gaan we elke week iets klaarmaken.
Volgende week donderdag maken we appelflappen. Wil je ook eens komen koken of ken je een leuk gerecht, laat het maar weten!!!!!!

- Vanaf de herfstvakantie gaan we zwemmen. Hier volgen de data:
- 15/11 - 13/12 - 10/01 - 07/02 - 06/03 - 15/05 - 12/06
- Voor deze activiteit heb ik jullie hulp nodig:
-om te rijden /heen en terug (ik heb 6 auto's nodig!!!)
-om te helpen met hun kleertjes aan -en uit te doen
-om te begeleiden in en uit het zwembad - Wie al op 15/11 mee kan gaan, gelieve je naam op het bord te schrijven. Alvast bedankt!!!!
bosatelier :

- Op vrijdag 14oktober gaan we tijdens de voormiddag naar het bos (Ardooie veld) en tijdens de namiddag doen we een bosatelier in school.
Voor de hele dag zoeken we begeleiders. Als je deze activiteit wilt meebegeleiden schrijf dan je naam op het bord. Merci!!!! Meer info over deze activiteit volgt nog!!!

- Gelieve op alles (boekentas,boterhamdoos, jas, tijdens de winter de handschoenen, muts,....) de naam van je kleuter te schrijven of te plakken of...
Vlaamse kermis:

- Onze ukjes gaan in kleine groepen naar de Vlaamse kermis en dit onder begeleiding van ouders, grootouders,...
Wie zin heeft om een groepje te begeleiden gelieve dan je naam op het bord vooraan de klas te schrijven! Alvast bedankt!!!!
- vrijdag 09 september: tijdens de namiddag is er Vlaamse kermis
- woensdag 21 september: pedagogische studiedag (geen school)
- donderdag 22 september: klasavond voor al de ouders van de klas en dit om 20.00u (vooraan de klas)
- zondag 25 september: reuzenrun
- woensdag 12 oktober: pedagogische studiedag (geen school)
- vrijdag 14 oktober: naar het bos + bosatelier
- herfstvakantie van 31 oktober tot 06 november
- 11 november: vrije dag
- hun doos beschilderen en versieren naar keuze
- individueel puzzelen met Ilse (voor de puzzelhoek)
- verschillende verhaaltjes vertellen
- verschillende liedjes zingen / versjes zeggen
- kennismaken met de maandkalender
- Samen met Ilse een gezelschapsspel spelen
- zelfredzaamheid stimuleren (in de hoeken, jassen aandoen,...)
- dinsdag de verjaardag van Aldo vieren: chocolademousse eten
- dinsdag en donderdag van 10.30u tot 11.20u is het turnen met Eva
- donderdag is er een kookactiviteit: appelflappen
Wat meebrengen?
- maandag:iets meebrengen om erover te vertellen in de kring (een foto, een voorwerp,...)
- indien je dit nog niet hebt meegebracht: het infoblad, de foto's van de familie,een schoendoos (geen kleine), droge en natte doeken + de papieren die je moest invullen
- dinsdag en donderdag sportieve kledij aanhebben (voor de turnles)
- vrijdag: iets meebrengen voor het dessertbuffet (dit is niet verplicht!!!)
Nog een aangenaam weekend,
Ilse, Nancy en Veerle
maandag 29 augustus 2011
menu september 2011
SCHOOLMAALTIJDEN: MENU SEPTEMBER 2011 | ||||||
MAANDAG 29 AUGUSTUS 2011 | DINSDAG 30 AUGUSTUS 2011 | DONDERDAG 01 SEPTEMBER 2011 | VRIJDAG 02 SEPTEMBER 2011 | |||
SOEP: | PREISOEP | ASPERGESOEP | ||||
MENU: | VOL AU VENT met CHAMPIGNONS | TONGROLLETJES met | ||||
VAKANTIE | VAKANTIE | en RIJST | SPINAZIEPUREE | |||
VEGETARISCH: | VOL AU VENT van QUORN met | TORTELLONI met RICOTTA en | ||||
CHAMPIGNONS en RIJST | SPINAZIE | |||||
MAANDAG 05 SEPTEMBER 2011 | DINSDAG 06 SEPTEMBER 2011 | DONDERDAG 08 SEPTEMBER 2011 | VRIJDAG 09 SEPTEMBER 2011 | |||
SOEP: | KERVELSOEP | BLOEMKOOLSOEP | PREISOEP | TOMATENSOEP | ||
MENU: | KALFSVINK met ERWTJES | KIPPENGYROS met TOMATEN | BRAADWORST met WITTE | GEGRATINEERDE HAM met | ||
en AARDAPPELEN | en KRIELTJES | BOONTJES en AARDAPPELEN | KAASSAUS en SPIRELLI | |||
VEGETARISCH: | VEGETARISCH STEAK | KAASKROKETTEN met SLA | VEGETARISCHE WORST | SPIRELLI met QUORN | ||
MAANDAG 12 SEPTEMBER 2011 | DINSDAG 13 SEPTEMBER 2011 | DONDERDAG 15 SEPTEMBER 2011 | VRIJDAG 16 SEPTEMBER 2011 | |||
SOEP: | WORTELSOEP | TOMATENSOEP | BLOEMKOOLSOEP | BROCCOLISOEP | ||
MENU: | CORDON BLEU met WORTELEN | VARKENSREEPJES met SLA | SPAGHETTI | GEBAKKEN VISFILET met | ||
en AARDAPPELEN | en RIJST | BROCCOLI en PUREE | ||||
VEGETARISCH: | VEGETARISCHE GROENTEN/ | QUORNBURGER in | VEGETARISCHE SPAGHETTI met | VEGETARISCHE QUICHE | ||
KAASBURGER | ZOETZURE SAUS | QUORN en WORTELEN | ||||
MAANDAG 19 SEPTEMBER 2011 | DINSDAG 20 SEPTEMBER 2011 | DONDERDAG 22 SEPTEMBER 2011 | VRIJDAG 23 SEPTEMBER 2011 | |||
SOEP: | TOMATENSOEP | KERVELSOEP | TOMATENSOEP | SPINAZIESOEP | ||
MENU: | KALKOENGEBRAAD met SCHOR- | STOVERIJ met PEERTJES en | HAMBURGER met SPINAZIE en | KALKOENLAPJE met PRINSESSEN- | ||
SENEREN en AARDAPPELEN | GEBAKKEN AARDAPPELEN | AARDAPPELEN | BOONTJES en AARDAPPELEN | |||
VEGETARISCH: | QUORNBURGER | KAASKROKETTEN met SLA | GROENTENRĆSTI | VEGETARISCHE LASAGNE | ||
MAANDAG 26 SEPTEMBER 2011 | DINSDAG 27 SEPTEMBER 2011 | DONDERDAG 29 SEPTEMBER 2011 | VRIJDAG 30 SEPTEMBER 2011 | |||
SOEP: | CRESSONSOEP | TOMATENSOEP | BROCCOLISOEP | ERWTENSOEP | ||
MENU: | KIPFILET met ERWTJES en | KOUDE SCHOTEL met RAUWE | HERFSTSTEAK met WITTE KOOL | KIPSTEAK met APPELMOES | ||
WORTELEN met AARDAPPELEN | GROENTEN en KOUDE AARDAPPELEN | en AARDAPPELEN | en AARDAPPELEN | |||
VEGETARISCH: | VEGETARISCHE GROENTEN/ | KOUDE PASTA met TONIJN, OLIJVEN en | VEGETARISCHE STEAK | VERSE MAĆSKIBURGER | ||
KAASBURGER | FETAKAAS | |||||
vakantiedagen
Vakantieperiodes en vrije dagen
FREINETSCHOOL HET REUZENHUIS
voor het SCHOOLJAAR 2011-2012
- Woensdag 21 september 2011: halve pedagogische studiedag
- Woensdag 12 oktober 2011: halve pedagogische studiedag
- Van maandag 31 oktober tot en met zondag 6 november 2011 : herfstvakantie
- vrijdag 11 november 2011 : wapenstilstand : vrije dag
- Van zaterdag 24 december 2011 tot en met zondag 8 januari 2012 : kerstvakantie
- Maandag 30 januari 2012 : facultatieve vrije dag
- Van maandag 20 februari tot en met zondag 26 februari 2012 : krokusvakantie
- Van maandag 2 april tot en met zondag 15 april 2012 : paasvakantie
- Maandag 30 april 2012 : facultatieve vrije dag
- Dinsdag 1 mei 2012 : feest van de arbeid : vrije dag
- donderdag 17 mei 2012 : hemelvaartsdag en vrijdag 18 mei 2012 : vrije dag
- maandag 28 mei 2012 : pinkstermaandag : vrije dag
- begin zomervakantie : zaterdag 30 juni 2012
vrijdag 26 augustus 2011
enkele belangrijke weetjes:
*morgen is het openingsfeest: de wandeling start vanaf 13.30u en om 16.30u is het forum
*donderdag 1 september: -om 8.25u naar de klas, maaltijden invullen en om 08.45u forum (jullie mogen gerust blijven!!!!)
-kennismaken met elkaar, de hoeken, de school,...
*vrijdag 2 september: -zich thuis voelen in de klas
-tijdens de namiddag schminken we de kleuters (wie mag er niet geschminkt worden???)
-de verjaardag van Janne vieren
*vrijdag 9september: Vlaamse kermis tijdens de namiddag
Onze ukjes gaan in kleine groepen naar de Vlaamse kermis en dit onder begeleiding van ouders, grootouders,...
Wie zin heeft om een groepje te begeleiden laat het maar weten!!!!
mijn eerste stapjes in de eerste kleuterklas
verhalen en boeken:
- Karel gaat naar school
- Anna in de klas
- lieve woordjes
- bieke op het potje
- freddie in de peutertuin
- wanneer komt mama?
- het stoute dingen boek
- het grote knuffelboek
- de knuffels van dotje
- omdat ik zoveel van je hou
- de wiebelbillen boogie
- pannenkoeken
- kleine kangeroe
- fien en milo in bad
- liselotje op het potje
- reuzenknuffels
- het kliederkladderboek van leon
- potje
- het grote babyboek
- rikki en zijn vriendjes
- het grote slaapboek
- kaatje en karel spelen samen
- de eerste schooldag van milan
- anna in de klas
kringmomenten / bewegingsspel:
- wie is het spook (namen van de vriendjes leren)
- bal naar elkaar gooien en hun naam zeggen
- symbolen omdraaien en zeggen van wie het is
- kimspel: speelgoed uit de verschillende hoeken
- voeldoos: speelgoed uit de hoeken
- zintuigspel: wie voel ik?
- de bom
- de gezelschapsspelletjes van de klas samen spelen in de kring
- individueel puzzelen
- de afspraken en de regels van de hoeken van de klas (aan de hand van tekeningen)
- wat mag en niet mag
- de weekkalender
- structuur van de dag
- zelfredzaamheid: alleen de jas aandoen /symbool kleven op hun werkjes / alleen schilderen/handen wassen/naar het toilet
beeldende:
- eigen doos beschilderen en versieren
- groeistok schilderen
- handen in een vorm van een regenboog (zie juf janneke)
- veel experimenteren met technieken
- ....
video/dvd:
- koekeloere 1: ik en en een ander (ikke, ikke ikke)
- koekeloere 6: vriendschap (ik en jij en soms wij)
- koekeloere 7: gevoelens (ik kan alles)
- huisje boompje beestje 18: ik schilder mezelf
- huisje boompje beestje 23: dit ben ik, wat voel ik, ik en jij en vriendschap
- huisje boompje beestje 27: elkaar helpen, plagen en pesten
- hopla
- bumba
- musti
kookactiviteit:
- saromapudding
- waterijs
- fruitsla
liedjes/versjes:
websites:- trek eens aan je neus
- hoofd en schouders
- maandag, dinsdag,....
- wij maken een kringetje (zie kleutergoep)
- twee handjes op de tafels
- jassen aandoen met versje
- verschillende oude kinderliedjes (zie cd's)
- Dag vriendjesEen handje,
een knipoog,
een knuffel,
een kus
Dag Veerle,
dag vriendjes,
hier ben ik dus! - in ons huis zit er in elke hoek 1 muis
- experimenteren in de hoeken + zelfstandig en de hoeken leren spelen/opruimen
- http://www.jufjanneke.nl/Project%20we%20gaan%20naar%20school.htm
- http://www.jufjanneke.nl/Project%20Jip%20en%20Janneke.htm
- http://www.jufjanneke.nl/Project%20dit%20ben%20ik.htm
- http://www.kleutergroep.nl/School-welkom/welkom%20index.htm
- http://digischool.kennisnet.nl/community_po12/abcvandesite/ditbenik
- http://www.peuterklas.be/liedjes/handenvingerlied.htm#klapdatzeggenmjnhanden
- http://www.peuterklas.be/liedjes/speellied.htm#wat%20kriebelt%20er
- http://www.peuterklas.be/liedjes/bewegingslied.htm#rolle%20de%20bolle
- http://www.peuterklas.be/peuterklas/pictogram_jassen.htm
- http://www.peuterklas.be/themas/BCBoekentas.htm
- http://www.peuterklas.be/themas/BCFruit.htm
- http://www.jufnaomi.nl/index.php?act=ik
- http://www.jufsanne.com/vriendjes/vriend.htm
tips voor een vlotte eerste dag
Tips voor een vlotte start!

gepoetst, de eerste schooldag breekt aan,
en dan doet je oogappel niets anders dan huilen.
Wanneer in september de schoolpoorten opengaan,
begint voor vele ouders het troosten, aanmoedigen
en met pijn in het hart hun krijsende peuter achterlaten.
Verdriet bij het afscheid is normaal de eerste dagen.
De peuters komen immers terecht in een totaal onbekende
wereld: een vreemde omgeving, vreemde kinderen, een vreemde
volwassene die men “Veerle” noemt, … Bovendien moet een kind
nog leren dat mama en papa hem/haar niet in de steek laten,
maar Ʃcht terugkomen. Kinderen kunnen dan ook koppig en
boos reageren de eerste schooldagen. Je kind heeft tijd
nodig om dit alles te verwerken en om zich aan te passen.
De voorbereiding thuis begint ermee dat je een vertrouwens-
relatie opbouwt met je kind. Bijvoorbeeld niet zomaar een
smoesje verzinnen en verdwijnen. Daarnaast is het belangrijk
om een eerlijk beeld van de school op te hangen.
Leer je kleuter zich voor praktische dingetjes verstaanbaar
uit te drukken, want de juf begrijpt niet Ʃlk brabbeltaaltje.
Breng je kind niet naar school als je net verhuisd bent, of
bij een geboorte, want dan denkt je kind dat het weg
moet vanwege de verandering thuis.
De belangrijkste stap is de manier van afscheid nemen!
Een kind mag huilen, dat is heel normaal! Wordt hiervoor dus
zeker niet boos en vermijdt om zelf te huilen, want dit maakt
het afscheid nog moeilijker. Zeker ook niet plots vertrekken, je
kind van je afduwen of stiekem achterlaten terwijl het afgeleid
is. Je peuter moet immers leren afscheid nemen. Het beste is
om hierbij een ritueeltje op te bouwen. (Samen de boekentas
in de klas zetten, naar de speelzaal gaan, een kusje, en
zwaaien tot mama/papa achter de hoek verdwijnt)
Er zijn 3 groepen:
• Peuters die zonder problemen naar school komen.
(eventueel door broertjes, zusjes, …)
• Peuters die de eerste dagen wenen en
nadien wennen aan de situatie.
• Peuters die de eerste dagen niet wenen, maar nadien wĆ©l.
Bij bijna alle huilers gaat het zo: zodra mama of papa weg is,
is het ook gedaan met de tranen. Dralen maakt het alleen maar
erger. Geef een dikke kus en knuffel en ga dan gewoon weg.
Wees ook duidelijk: niet de ene dag je peuter thuis, de volgende
naar school, en dan weer thuis. Zo krijgt je kind nooit de kans
om te wennen, vriendjes te maken en de juf te leren kennen.
Het helpt je peuter als hij/zij iets vertrouwds bij zich heeft,
zoals een knuffeldiertje. Heel wat kinderen grijpen naar hun
gezellige houvast: hun dekenje, vodje, popje of knuffeldier.
Een kind heeft een emotionele band met zijn knuffeldiertje
en het biedt dan ook troost tijdens de eerste schooldagen.
Een knuffeldier zorgt voor een extra-geruststellend,
veilig gevoel bij de peuters.
Kindertranen in de peuterklas, zó droog je ze het snelst:
10 gouden tips
1. Geef een eerlijk beeld van de school.
2. Zorg dat je kind zich voor zijn basis-
behoeftes verstaanbaar kan maken.
3. Maak van tevoren duidelijk dat mama/papa niet blijft.
4. Laat de eerste schooldag niet samen
vallen met een grote verandering thuis.
5. Begin eventueel met halve dagen.
6. Maak het afscheid kort: een knuffel, een zoen en weg!
7. Toon je eigen verdriet niet.
8. Geef een knuffel mee.
9. Hou een vast patroon aan: wel óf niet naar school,
maar niet soms wel en soms niet.
10. Maak ‘s avonds tijd om te luisteren,
te knuffelen en tot rust te komen.
begint voor vele ouders het troosten, aanmoedigen
en met pijn in het hart hun krijsende peuter achterlaten.
Verdriet bij het afscheid is normaal de eerste dagen.
De peuters komen immers terecht in een totaal onbekende
wereld: een vreemde omgeving, vreemde kinderen, een vreemde
volwassene die men “Veerle” noemt, … Bovendien moet een kind
nog leren dat mama en papa hem/haar niet in de steek laten,
maar Ʃcht terugkomen. Kinderen kunnen dan ook koppig en
boos reageren de eerste schooldagen. Je kind heeft tijd
nodig om dit alles te verwerken en om zich aan te passen.
De voorbereiding thuis begint ermee dat je een vertrouwens-
relatie opbouwt met je kind. Bijvoorbeeld niet zomaar een
smoesje verzinnen en verdwijnen. Daarnaast is het belangrijk
om een eerlijk beeld van de school op te hangen.
Leer je kleuter zich voor praktische dingetjes verstaanbaar
uit te drukken, want de juf begrijpt niet Ʃlk brabbeltaaltje.
Breng je kind niet naar school als je net verhuisd bent, of
bij een geboorte, want dan denkt je kind dat het weg
moet vanwege de verandering thuis.
De belangrijkste stap is de manier van afscheid nemen!
Een kind mag huilen, dat is heel normaal! Wordt hiervoor dus
zeker niet boos en vermijdt om zelf te huilen, want dit maakt
het afscheid nog moeilijker. Zeker ook niet plots vertrekken, je
kind van je afduwen of stiekem achterlaten terwijl het afgeleid
is. Je peuter moet immers leren afscheid nemen. Het beste is
om hierbij een ritueeltje op te bouwen. (Samen de boekentas
in de klas zetten, naar de speelzaal gaan, een kusje, en
zwaaien tot mama/papa achter de hoek verdwijnt)
Er zijn 3 groepen:
• Peuters die zonder problemen naar school komen.
(eventueel door broertjes, zusjes, …)
• Peuters die de eerste dagen wenen en
nadien wennen aan de situatie.
• Peuters die de eerste dagen niet wenen, maar nadien wĆ©l.
Bij bijna alle huilers gaat het zo: zodra mama of papa weg is,
is het ook gedaan met de tranen. Dralen maakt het alleen maar
erger. Geef een dikke kus en knuffel en ga dan gewoon weg.
Wees ook duidelijk: niet de ene dag je peuter thuis, de volgende
naar school, en dan weer thuis. Zo krijgt je kind nooit de kans
om te wennen, vriendjes te maken en de juf te leren kennen.
Het helpt je peuter als hij/zij iets vertrouwds bij zich heeft,
zoals een knuffeldiertje. Heel wat kinderen grijpen naar hun
gezellige houvast: hun dekenje, vodje, popje of knuffeldier.
Een kind heeft een emotionele band met zijn knuffeldiertje
en het biedt dan ook troost tijdens de eerste schooldagen.
Een knuffeldier zorgt voor een extra-geruststellend,
veilig gevoel bij de peuters.
Kindertranen in de peuterklas, zó droog je ze het snelst:
10 gouden tips
1. Geef een eerlijk beeld van de school.
2. Zorg dat je kind zich voor zijn basis-
behoeftes verstaanbaar kan maken.
3. Maak van tevoren duidelijk dat mama/papa niet blijft.
4. Laat de eerste schooldag niet samen
vallen met een grote verandering thuis.
5. Begin eventueel met halve dagen.
6. Maak het afscheid kort: een knuffel, een zoen en weg!
7. Toon je eigen verdriet niet.
8. Geef een knuffel mee.
9. Hou een vast patroon aan: wel óf niet naar school,
maar niet soms wel en soms niet.
10. Maak ‘s avonds tijd om te luisteren,
te knuffelen en tot rust te komen.
Abonneren op:
Posts (Atom)