vrijdag 9 januari 2015

klasweetjes: 09/01/2014

deze week:
  •  vrij spel in de klas :
  •  
  •  

  •                       
  • winkeltje in de klas:
  •                 
  •  de verjaardag van Alexander: panenkoeken + chocolademelk / fristi                     
                          !!!!!HIEPERDEPIEP HOERA!!!!!      
  •                                             
  • watergewenning: 


  •  
  • turnen en yoga met Eva:
  •  
  • individueel puzzelen:
  •  
  • pyjama meebrengen:
  • Alexander vertelde woensdag in de kring dat hij een pyjama heeft met een Mickey Mousse erop. Iedereen begon spontaan en met veel trots over hun eigen pyjama te vertellen. Ik vroeg hen waarom het kwam dat we elkaars pyjama niet zien en daarop konden ze niet antwoorden. Totdat ik vroeg wanneer ze een pyjama dragen en toen begrepen ze het. Daardoor kwamen we tot het besluit om onze pyjama eens mee te brengen naar school zodat ze elkaars pyjama toch eens konden bewonderen.
  •                      
  • een kindje tekenen in hun talentenboek:

  •  kindje van de dag:
  • Dit verloopt super!! 
    De kleuters zijn erg enthousiast en vinden het fijn om eens niet te moeten opruimen ;o).
    Als elke kleuter geweest is, vul ik het potje en beginnen we opnieuw.
    Als ze jarig zijn neem ik een foto uit de fotobak en dan zijn ze 2x kindje van de dag.
    Als er vragen zijn, kom maar naar mij!

  •  praatrondeboek:
    We begonnen de week met een praatronde. Ik had al de foto's van de kleuters in een doosje gestopt en om de beurt haalden we een foto eruit. Die kleuter mocht dan vertellen.
    Ik kleefde de foto op een blad en daarnaast tekende ik waarover de kleuter had verteld.
    Het duurde 3 dagen vooraleer iedereen aanbod kwam.
    Als iedereen zijn of haar verhaal had verteld, mochten ze nog eens vertellen of iets tonen .

     
  • Ik vind het belangrijk dat iedereen toch één keer per week aanbod komt om iets te vertellen want het zijn meestal de kleuters, die iets meehebben of die altijd weten wat te vertellen, die aanbod komen.
  • Vandaag heb ik een "praatrondeboek" gemaakt.
              
  • Als iedereen heeft vertelt, zal ik dat boek op de kast (boven hun doos) plaatsen zodat jullie er eens kunnen inkijken.
  •  nieuw project "prinsessen en ridders" + projectvoorstellen: 
  • Voor de vakantie had Renée de cd van prinsessia + een prinsessenhoed en staf mee.
    De kleuters waren direct enthousiast en de jongens begonnen spontaan over prinsen en ridders te vertellen.
  • Daar we toen bezig waren met kerst had ik dit onderwerp in onze "projectenbewaardoos" gestopt. Maar de kleuters waren dit natuurlijk niet vergeten dus vandaar ons eerst project in 2015 "prinsessen en ridders"
  • projectvoorstellen:  
  •               
    Net zoals het praatrondeboek maak ik ook een "projectenboek" met als eerste blad al de foto's van de kleuters + van An en mezelf. Iedereen mag een voorstel doen en dit teken ik dan naast hun foto.
    Het is de bedoeling dat iedereen (kleuters en begeleiders) een voorstel doet.
    Het kunnen dezelfde voorstellen zijn maar met een accent.
    Deze namiddag vraag ik nog eens wat ze van thuis kunnen meebrengen.
  •                               
  • In het boek komt alles wat we doen over het project: foto's van knutselwerken, vrije spel, tekeningen, liedjes, verhalen, versjes, uitstap ......
    Jullie kunnen daar elke dag inkijken en na het project blijft het boek in de klas.
  • gezelschapsspelletjesnamiddag: 
  • Ik zou dit graag maandelijks lanceren. Dit zou telkens plaatsvinden op vrijdagnamiddag vanaf 13.30u.
  • Ouders, grootouders, kennissen zijn welkom. Jullie mogen zelf een spel meebrengen maar je kan een gezelschapsspel van de klas krijgen.
  • De volgende data zijn vrijdag 30 januari en 27 februari
  • Wie voelt zich geroepen om een gezelschapsspel te begeleiden?
  • Gelieve je naam op het bord te schrijven.
  • Alvast bedankt!! 
  • Wie komt er een spel begeleiden: opa van Winter, mama van Nelle
zwemmen:
  • Eind september gaan we zwemmen. De drie peuters gaan niet mee!
  • We zijn met 21 kleuters dus heb ik zeker 7 auto's nodig!
  • Hier volgen de data: telkens van 09.30u tot 11.45u
  • 17/03 - 28/04 - 26/05 - 23/06
  • Voor deze activiteit heb ik jullie hulp nodig:
    -om te rijden /heen en terug (ik heb 7 auto's nodig!!!)
    -om te helpen met hun kleertjes aan -en uit te doen
    -om te begeleiden in en uit het zwembad
  • Wie 03/02kan meegaan, mag zijn naam op het bord schrijven.
    Alvast bedankt!!!!
  • Wie rijdt er: mama van Marie-Julie
 data:
  • 26 januari: winteratelier
  • 30 januari: gezelschapsspelletjes
  • 06 februari: geen school
  • 27 februari: gezelschapsspelletjes
  • 28 februari: kinderfuif "back in time"
  • 31 maart en 2 april: grootouderfeest
  • 13 mei: naar de sierk in de Haan  
  • 29 juni: naar "de zeven torentjes" (kinderboerderij)
  • 30juni: halve dag school (feest in de klas)
  • Wat doen we na de vakantie?

    • An in de klas
    • verder de testjes doen
    • starten met ons project "prinsessen en ridders"
    • woensdag en donderdag: turnen met Eva
    • donderdag: yoga met Eva
    •  kookactiviteit :groentensoep

    Wat meebrengen?


    • maandag: iets meebrengen om erover te vertellen in de kring (een foto, een voorwerp,...)
    • materiaal over prinsessen en ridders meebrengen: verkleedkleren, verhalen, liedjes, speelgoed, stokpaard, gezelschapsspelletjes, kookideeën ....
      Gelieve op alles jullie naam te schrijven!
    • woensdag en donderdag: sportieve kledij aanhebben (voor de turnles)
    •  ik zoek nog een cd  of spelletjes met verschillende geluiden
    •                            
    •                                               Foto's van de week:
    •                                            onze prinses "Mira"
    •                                      
                               

  •                                                    Een aangenaam weekend,
  •                                                              An en Veerle
  •                                  
  •                                                                     

          
                                  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten