vrijdag 10 januari 2020

klasweetjes: 06/01/2020 - 10/01/2020


Klasagenda

maandag
06/01/2020
dinsdag
07/01/2020
woensdag
08/01/2020
donderdag
09/01/2020
vrijdag
10/01/2020
1
-praatronde





-praatronde   
-beamer: 
verhaal kikker en de wind:
https://www.youtube.com/watch?v=G-UXUJ238fk
zandkasteel: weg wind
https://schooltv.nl/video/het-zandkasteel-weg-wind/
-praatronde   
-beamer: 
*beestenboerderij
*de drie biggetjes en de wolf
  
-praatronde   
-boekje: het weer van Wonder
*de drie biggetjes en de wolf
https://www.youtube.com/watch?v=EHZspY6jyZI
-praatronde 
  
2
 -maxforum: verhaal Cassandra ... de verliefde bananen
-waarnemen: wind en regen  + nadoen (regenpijp)
-kindje van de dag:  Zoe
wat zit er in de koffer


-kindje van de dag:  Ibrahim
-beamer: 
https://schooltv.nl/video/nieuws-uit-de-natuur-wind-1/#q=wind


-kindje van de dag: Lou
-kindje van de dag:  Lotte
-kringgesprek over het weer (boekje van Wonder)
 -buiten experimenteren met wind (Isabel ) zien, horen, voelen, proeven en ruiken (zie onder wist je dat)


-kindje van de dag:  Hidde
-de verjaardag van Hidde: lekker appelsap en heerlijke ontbijtkoeken
-kringgesprek over nieuw project
3
-kalenders: seizoen - maand - week - weer
-gezelschapsspel: eenhoorn (soort ganzenbord): tellen, logica, ruimtelijk inzicht ....
-kalenders: seizoen - maand - week - weer
-kalenders: seizoen - maand - week - weer
-kalenders: seizoen - maand - week - weer
-klas 5: gezelschapsspel van de drie biggetjes en de boze wolf die blaast (Ilaura)

-kalenders: seizoen - maand - week - weer
-wat doen we volgende week

4
-vrij spel in de klas: de hoeken ontdekken   
-wind kleurboek

-vrij spel in de klas: de hoeken aanpassen aan de wind
in de gang: 
-verschillende pompen met ballonnen, zand, voorwerpen 
-blaasinstrumenten
-linten  
in de klas: 
- schelpen om de wind te horen
-ventilators: met en zonder water + lichte voorwerpen en windmolens
-parachute + vlag met ballonnen
-zeepbellen blazen



-vrij spel in de klas: de hoeken aanpassen aan de wind
*lied: zo gaat de molen:
https://www.youtube.com/watch?v=lklyTeDj0gw


-vrij spel in de klas: de hoeken aanpassen aan de wind
*aanbod:
-parachute maken: inkleuren en maken
-klas1/2: waaier maken met muizentrappen (Jeanne haar voorbeeld) 
*lied: zo gaat de molen



-vrij spel in de klas: de hoeken aanpassen aan de wind
*aanbod:
-parachute afwerken



5
-spelen op het terras


-turnen met Eva : over wind
  

-turnen met Eva : parcours


- Yoga met Eva
-spelen op het terras: -grote strandballen op het terras


  1. Taalbeschouwing
  2. Wereldoriëntatie
  3. Wiskundige initiatie
  4. Muzische vorming
  5. Lichamelijke opvoeding


    • .... een weekje werken rond een techniek een schot in de roos was. Al de kleuters waren erg geboeid. Ze experimenteren graag en ze zijn ook erg leergierig. Fantastisch! Het smaakt naar meer!

    • .... we met Isabel spelletjes in de wind hebben gespeeld:
    • *Horen: kraken, ritselen, gefluit
      *Zien: wolken schuiven voorbij, takken bewegen, blaadjes dansen, dingen vallen om
      *Proeven: wind in de mond
      *Voelen: uit welke richting komt de wind
      *Ruiken: ruikt de wind?
          opdrachtjes: 
      *Springen in de wind: 
      *Luister naar de geluiden van de wind. Maak deze geluiden na met je stem.
      **Neem allerlei licht en zwaar materiaal mee naar buiten + vangen
       zoals watjes, stokjes, blaadjes, veertjes, lichte en zware ballen, blokjes, papier, rietjes, paperclips, etc.
      Ontdek of de wind het op kan tillen en of de wind het mee kan nemen.

      *Windmolentje – vlieger - grote zeepbellen – grote vlag - parachute
    • Buiten spelen met de wind en crêpe-papier slingers aan een stok. @Oermonumentenvliegeren met zakjes
      Hoera het stormt, kleuters vliegeren met een plastic tas, kleuteridee.nlDe parachute! | MaZella
    • ....we vanaf woensdag een nieuw project hebben ....

              "Regenboogland met eenhoorns en draken"                            Top 50 Free Printable Unicorn Coloring Pages Online
      Lotte was gisteren kindje van de dag en in het boek had ze
      een unicorn en een regenboog getekend.
      Maandag was Zoe kindje van de dag en bij haar waren het ook unicorns en dino's/draken.
      Momenteel zijn unicorns en draken hun fantasiewereld.
      Ze praten ook veel over regenbogen. Voor de kerstvakantie was er een mooie regenboog te zien en de kleuters waren erg onder de indruk.
      Na wat vragen en keuzes maken, kwamen we tot een besluit .... onze klas is "regenboogland".
      Al de jongens willen daarin als lieve draken leven en de meisjes als unicorns (hun individuele keuze). 
      Ik vroeg: "Wie ik ben in regenboogland?". Lou zei: "Ook een draak". Waarop ik antwoordde: "Ik ben wel geen jongen maar een meisje." Toen zei Lotte: "Jij bent de regenboog". Ik heb dan mijn regenboogmantel aangedaan en mijn  regenbooghoed opgezet. "Ik ben de regenboog die over jullie waakt en zorgt". Dat vonden ze een super idee.
      Ik ben niet erg thuis in de unicorn-
      wereld .... Het wordt voor mij ook een uitdaging ... ik ben benieuwd. :o)
    • Maandag en dinsdag werken we "de wind" af en vanaf woensdagmorgen mogen ze materiaal over ons nieuw project meebrengen. Verkleedkleren, boeken, speelgoed, knuffels, filmpjes, ...  Voor wat inspiratie zie mijn mappen op pinterest + de foto's van deze week.
      https://www.pinterest.com/veerlevermander/draken/
    • https://www.pinterest.com/veerlevermander/kleuren-met-eefje/
    • https://www.pinterest.com/veerlevermander/unicorn/
    •  
gezelschapsspelletjesnamiddag:  
  • 1 keer in de maand is er op vrijdagnamiddag van 13.20u tot 15.00u. spelletjesnamiddag.
  • Ouders, grootouders, kennissen zijn welkom.
    Jullie mogen zelf een spel meebrengen maar je kan ook een gezelschapsspel van de klas krijgen.
  • de data zijn: 31/01 - 21/02 - 27/03 - 24/04 -29/05 - 26/06
  • Wie voelt zich geroepen om op 31/01 een gezelschapsspel te begeleiden?
  • de mama van Hazel
Alvast bedankt!
zwemmen: 

    • We zwemmen we  in Meulebeke.
    • Dit op een donderdag van 09.20u tot en 11.45u. 
    • de data zijn:  23/01 - 20/02 - 19/03 - 23/04 -28/05 - 18/06
    • Voor deze activiteit heb ik jullie hulp nodig:
      We zijn met 21 kleuters dus heb ik zeker 7 auto's nodig!
      -om te rijden /heen en terug
      -om te helpen met hun kleertjes aan -en uit te doen
      -om te begeleiden in en uit het zwembad
    • Wie 23/01 kan meegaan, mag zijn naam op het bord schrijven.
      Alvast bedankt!!!!
    • Wie rijdt er:  
    • de mama van Hazel
    data: 

    • 17 januari: nieuwjaarsreceptie
    • 23 januari: zwemmen
    • 31 januari: spelletjesnamiddag  
    • 07 februari: pedagogische studiedag geen school
    • 20 februari: zwemmen
    • 21 februari: spelletjesnamiddag  
    • 22 februari en 01 maart: krokusvakantie
    • 13 maartpedagogische studiedag geen school
    • 19 maart zwemmen
    • 27 maartspelletjesnamiddag
    • 4 april tot 19 april: paasvakantie 
    • 23 april: zwemmen
    • 24 aprilspelletjesnamiddag
    • mei: vrije dag
    • 21 mei en 22 mei: vrije dagen (Hemelvaart)
    • 28 mei: zwemmen
    • 29 mei: spelletjesnamiddag
    • 01  junivrije dag (Pinkstermaandag)
    • 08 juni om 14.00u theatervoorstelling "Moes" in Gildhof
    • 18 juni:: zwemmen
    • 24 juni: poets -en klusdag in de klas
    • 26 juni: spelletjesnamiddag
    • Wat doen we volgende week? 
      • maandag en dinsdag: de wind
      • woensdag:  turnen  + starten van ons project
      • donderdag:   turnen /ondersteuning Isabel  
      • vrijdag:  yoga + nieuwjaarsreceptie
      Wat meebrengen / doen? 
      • iets mailen of meebrengen over de vakantie
      • woensdag materiaal meebrengen (zie hierboven)
      • woensdag, donderdag en vrijdag: sportieve kledij

                                          
    •                                          
                                      Nog een  aangenaam weekend,
    •                                                      Veerle
    •                                  
    •                                                                     




              
                                      

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten