vrijdag 16 oktober 2020

klasweetjes: 12/10/2020 - 16/10/2020

                               Afbeeldingsresultaat voor nieuws



maandag
12/10/2020
dinsdag
13/10/2020
woensdag
14/10/2020
donderdag
15/10/2020
vrijdag
16/10/2020
1
-praat en toonronde 
-verhaal: Karel in de herfst
-tv: zandkasteel "herfst": https://www.youtube.com/watch?v=POpiIuSJNu8


 

-praat en toonronde  
-verhaal: Anna in de herfst
-versje: herfst

 -praat en toonronde 
-versje: herfst (herhalen)


 
 
 -praat en toonronde: materiaal tonen
-verhaal: Wat nu, Oliver?
Anna en de herfst (door de kleuters vertelt)
-versje: herfst

 
 
 

 
-praat en toonronde: foto's via mail + materiaal

 


2
 zangforum met Marleen
'herfst'hoeken: 
aan de hand van foto's de nieuwe hoeken tonen, vertellen wat ze daar kunnen doen + afspraken maken
-de mandjes plaatsen voor de pantoffels /laarzen
herfstwandeling: herfstmateriaal verzamelen en kleven op ons herfstbord (Evelien)
waarneming: "herfst" blaadjes vallen van de bomen
.een boom tekenen met behulp van de kleuters die de delen benoemen +hun functie 
(wortels, stam, boomschors, takken, stengel, blad, nerven + het regent water drinken en groeien)
-foto nemen: 
laarzen aandoen + paraplu vasthouden
-yoga: de boom staat stil



waarneming: "herfst"... het weer - het wordt kouder (muts / handschoenen) 

  -met Isabel naar het dierenpark (helpen verzorgen)



-forum: het versje "herfst" oefenen + optreden
- klas opruimen + hoeken vernieuwen zie foto's
*aarde i.p.v. zand + nieuwe figuren in lichtbak
*krijftbordjes: spinnen, paddenstoelen, boom...
*nieuwe tekening om figuren op te kleven en bij te tekenen
*experimenteren met klei
...


3
  -al de kalenders 
-Wat doen we deze week?

 -al de kalenders
-memorie: blaadjes in verschillende kleuren (groen, geel, rood en oranje)
 
-al de kalenders 

-al de kalenders 
-memoriespel: bosdieren
-kringspel: zoek de andere helft van het bladje

 
 
 
-al de kalenders 

4
  -vrij spel in de klas:  de herfsthoeken ontdekken 
 -aanbod:
*regendruppels met een druppenteller (kleuren van de regenboog)

 
-vrij spel in de klas:  de herfsthoeken ontdekken
 -aanbod:
boom: 
*bestempelen met figuren  
*schilderen met een tak + stempelen met een wasborstel en de herfstkleuren 
*regendruppels met een druppenteller (kleuren van de regenboog)

 

-vrij spel in de klas:  de herfsthoeken ontdekken
  


   
 
-vrij spel in de klas:  de herfsthoeken ontdekken + met een vergrootglas bosdieren zoeken op het plannetje van Plankendael + met waterstiften tekenen op een mat (Alexis)
-aanbod:
+een boom van klei boetseren + op een houtenschijf plaatsen + tafereel maken
-Lotte beschildert kroon
-
 lied:
herfstblaadje: https://www.youtube.com/watch?v=C1caX2kO7Y8&feature=youtu.be
*het is herfst
https://www.youtube.com/watch?v=3NENBAscbzg&list=PLQ0a0xh2ZGCcHEVlSRbO9HvJlV-g9L_wf

  
-vrij spel in de klas:  de herfst-hoeken ontdekken
 -aanbod:
+een boom van klei boetseren + op een houtenschijf plaatsen + tafereel maken
-Lotte beschildert kroon





  
  
 
5
-spelen op het terras: fietsen /zandbak 
 
-turnen
-turnen
-spelen op het terras: fietsen /zandbak 
  

 
 
-turnen  
-dansen op de regendans van vorige week + kinderdisco herfst:
https://www.youtube.com/watch?v=3NENBAscbzg&list=PLQ0a0xh2ZGCcHEVlSRbO9HvJlV-g9L_wf 
-spelen op het terras

  1. Taalbeschouwing
  2. Wereldoriëntatie
  3. Wiskundige initiatie
  4. Muzische vorming
  5. Lichamelijke opvoeding







  • Jean-B kapper - Wist je dat ... veel gestelde vragen over haar
  • ... dat we vanavond terug optreden tijdens het forum. Ze worden echte podiumbeesten ;o). Ze beelden het versje "herfst" uit en dat versje ligt ook in hun vakje in de postkast. Ansgar zal het optreden filmen en ik zal het naar jullie sturen zodat jullie kunnen meegenieten van het spektakel :o)

  • .. er regelmatig post in de metalen postkast ligt. Gelieve dus ook regelmatig eens in hun vakje te kijken. Als je post voor mij meehebt, mag je die in mijn vakje (bovenaan, links naast Joanna en in de rij van de balpennen) leggen.

  • ...we deze week al heel veel over de herfst hebben gewerkt. De bomen, de blaadjes, het weer, .... kwamen aanbod. Volgende week werken we verder over de herfst maar dan over de bosdieren, paddenstoelen en de herfstvruchten. (de delen benoemen, winterslaap, onder de grond, ...) Dus als je daarover materiaal hebt, mag je dat gerust meebrengen.

  • ... het kan 's morgens al redelijk koud.. Bij koud weer zou het aangenaam zijn dat ze winterwantjes (waterdicht) aanhebben. Ik zeg wel wandjes en geen handschoenen want dat kunnen ze nog niet zelfstandig aandoen. Liefst winterwantjes aan een touwtje zodat je ze aan de lus van de jas kan vastmaken. (https://www.hema.com/nl-be/kind/kinderkleding/kinderaccessoires/kinderwanten-zwart-1000020791.html)

  • ... we binnen twee weken terug zwemmen. Momenteel staan er al 4 ouders op het blad. Ik kan dus nog altijd extra begeleiding gebruiken. Indien je meekan, mag je jouw naam op het blad schrijven. Alvast bedankt!

  • ... woensdagmorgen de luizenmama's / oma's zijn gekomen en er zijn maar bij 1 iemand luizen gevonden. Dus regelmatig controleren blijft de boodschap.

  • ... Evy er donderdag niet was en daardoor komt ze volgende week maandag + donderdag. Zij geeft activiteiten in de klas en ik heb haar voorgesteld om schrijfdans te geven. Maandag doet ze kriebelblaadjes en donderdag regenboog / paraplu. Wat is schrijfdans: Het is noodzakelijk dat hersenen, spieren en zintuigen met elkaar samenwerken om vlot te kunnen schrijven. Schrijfdans biedt een ruime mogelijkheid en dat is bij uitstek bevorderlijk voor het leren schrijven.
    –         Eigen emoties die in beweging worden uitgedrukt

  • –         Hun natuurlijke bewegingen
    –         Hun eigen zwaai en draai

    Schrijfonderwijs is grotendeels bewegingsonderwijs. De basisbewegingen worden daarom eerst geoefend  in het groot en in de lucht. ( cirkels, rechten, boogjes, lusjes,…
    Pas daarna gaan we schrijbelen (= kronkelen, krassen, experimenteren op een schrijfoppervlak) en schrijftekenen  waarbij dezelfde schrijfbewegingen die eerst in de lucht werden uitgevoerd, hun spoor achterlaten op bord of papier of op een ander schrijfoppervlak.
    Iedere schrijfdansles is ondersteund door muziek en liedjes, rijmpjes en spelletjesWe gebruiken daarvoor allerlei materiaal zoals bv. Krijtjes, wasco’s, klei, water, stiften, verf, zand, scheerschuim, sponsjes, stokjes,….

  • info over het oudercontact van dinsdag:

  • Elk gesprek duurt telkens 10 minuten. Jullie mogen langs de zijdeur naar binnenkomen en wachten op de blauwe bank in de gang. Ik zal een timer zetten zodat alles vlotjes kan verlopen. Ik kom jullie daar halen en na het gesprek mogen jullie langs de achterdeur via het terras de school verlaten. Gelieve een mondmasker op te zetten en voldoende afstand te houden. Na elk gesprek zal ik de stoelen ontsmetten. Het gesprek gaat over het welbevinden van jullie ukje in de klas en thuis. Het is belangrijk dat jullie ukje zich thuisvoelt in de klas want als je je goed voelt ben je jezelf en kan je optimaal ontwikkelen.

gezelschapsspelletjesnamiddag:  
  • Elke maand is er 1 keer de vrijdagnamiddag van 13.20u tot 15.00u. spelletjesnamiddag. Dan zijn ouders, grootouders en kennissen welkom om een gezelschapsspel te begeleiden. Al de begeleiders hebben een mondmasker op. We respecteren de afstandsregel onder de volwassenen. 
  • Jullie mogen zelf een spel meebrengen maar je kan ook een gezelschapsspel van de klas gebruiken.
  • de data zijn:  30/10 - 27/11 - 11/12 - 22/01 - 12/02 - 26/03 - 30/04 - 28/05 - 25/06
  • Wie voelt zich geroepen om een gezelschapsspel te begeleiden?
  • Daar jullie niet in de klas mogen komen, mogen jullie mij mailen als je een spel kan begeleiden.
  • Alvast bedankt!!
  • spelletjesnamiddag op 30/10:  mama van Liam, Alexis + oma van Zoë en Anna + papa van Amélie
zwemmen: 

  • Zolang de school code geel heeft, mag het zwemmen doorgaan.
  • We zwemmen we  in Meulebeke.
  • Dit op een donderdag van 09.20u tot en 11.45u. 
  • de data zijn:29/10 - 03/12  - 14/01 - 04/02 - 18/03 - 28/04 - 10/06
  • Voor deze activiteit heb ik jullie hulp nodig:
    We zijn met 21 kleuters dus heb ik zeker 7 auto's nodig!
    -om te rijden /heen en terug
    -om te helpen met hun kleertjes aan -en uit te doen
    -om te begeleiden in en uit het zwembad
  • Wie voelt zich geroepen om op 01/10 te voeren en te begeleiden bij de watergewenning?
  • Daar jullie niet in de klas mogen komen, mogen jullie mij mailen als je mee kan + gelieve ook te melden of je al dan niet in het water gaat.
  • zwemmen op 29/10 
    alleen rijden:  mama Alexis
    niet rijden:  papa Amélie
    in het water + rijden: papa Liam + mama Alice
data: 

  • 20 oktober: vrijblijvende oudercontact
  • 29 oktober: zwemmen
  • 30 oktober: spelletjesnamiddag
  • 31 oktober tot 08 november: herfstvakantie
  • 25 november: pedagogische studiedag geen school
  • 27 november: spelletjesnamiddag
  • 3 december:  zwemmen
  • 4 december: sint op bezoek
  • 11 december: spelletjesnamiddag  
  • 11 december: kerstmarkt
  • 18 december: naar de jungle
  • 29 december tot 3 januari: kerstvakantie
  • 14 januari: zwemmen
  • 15 januari: nieuwjaarsreceptie
  • 22 januari: spelletjesnamiddag  
  • 04 februari: zwemmen
  • 12 februari: spelletjesnamiddag  
  • 12 februari en 21 februari: krokusvakantie
  • 12 maartvrije dag
  • 15 maartpedagogische studiedag geen school
  • 18 maart zwemmen
  • 26 maartspelletjesnamiddag
  • 27 maartwandeling en spaghetti (oudercomité) 
  • 03 april tot 18 april: paasvakantie 
  • 26 april: om 14u - Akke akke tuut (theatervoorstelling)
  • 29 april: zwemmen
  • 30 aprilspelletjesnamiddag
  • 13 mei en 16 mei: vrije dagen (Hemelvaart)
  • 24 mei: vrije dag (Pinkstermaandag)
  • 28 mei: spelletjesnamiddag
  • 10 juni:: zwemmen
  • 23 juni - 26 juni: poets -en klusdag in de klas
  • 25 juni: spelletjesnamiddag
  • Wat doen we volgende week?  
    • maandag: eerste uur Celine + forum + stagiaire Evy (schrijfdans "kriebelblaadjes) + verjaardag van Lotte (wafels eten)
    • dinsdag: turnen (groep 1) +  stagiaire Bianca + oudercontact
    • woensdag:  muzische Marleen + turnen (groep 1 en 2)
    • donderdag: tijdens de voormiddag ondersteuning van Cèline +kleutertoneel + tijdens de namiddag ondersteuning van Isabel + stagiaire Evy
    • vrijdag: turnen (groep 2) en yoga  + forum 
    • zaterdag: verjaardag van Aerin
    • eventuele activiteiten voor volgende week:
       werken rond de herfst: bosdieren en herfstvruchten

    Wat meebrengen / aanhebben? 
    • dinsdag, woensdag en vrijdag sportieve kledij  
    • materiaal over bosdieren en herfstvruchten

  •                                          
                                          Nog een fijn weekend,
  •                                                    Veerle
  •                                                                     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten