vrijdag 15 januari 2021

klasnieuws: 11/01/2021 - 15 /2021

                                     Afbeeldingsresultaat voor nieuws 



maandag
11/01/2021
dinsdag
12/01/2021
woensdag
13/01/2021
donderdag
14/01/2021
vrijdag
15/01/2021
1
-praat en toonronde + foto's via mail bespreken
-verhaal: 
Sammie in de winter 


 

-praat en toonronde  
 -verhaal: 
Bo en Babs in de sneeuw
-testje: kleuren benoemen

  
 
 -praat en toonronde
 -verhaal: 
dino: Is er iemand zoals ik?
 
 
 -praat en toonronde + foto's tonen en bespreken
 
-praat en toonronde 

 
 
 
 


2
-forum + optreden
-liedjes:
*sneeuwdans:
https://schooltv.nl/video/ik-wil-sneeuw-liedje-over-sneeuw/#q=sneeuwdans
*winterliedje in het Engels
https://www.youtube.com/watch?v=tbbKjDjMDok&list=PLsfShlQF6t0QtDMgqtQGUG54L9pEhFBmx
-kindje van de dag: Seppe
-verjaardag:
Joanna:
 
Ze trakteert met  een heerlijke dinocake + Ze had een klasgeschenk mee ... Een geluidenboekje van dino's. Alvast bedankt!!
-Ravent trakteerde met zelfgemaakte dinokoekjes 
 -onderzoekje ijs - sneeuw: 
-Hoe kan ik de voorwerpen uit het ijs krijgen?
(lauw water, spuit, druppenteller, haardroger, nagels en hamer...)
-spelen met ijsblokjes
-ijsblokje proeven
-tekenen met gekleurd ijs
-aan de hand van het verhaal bepreken hoe een vijver ijs wordt en de gevaren van wandelen op een bevroren vijver


-kindje van de dag: Lieze
kringspel:
*Sudoku: wat is er verdwenen
*de 4 prenten in de juiste volgorde leggen 
 -kindje van de dag: Joanna
-dino materiaal verzamelen + hoekeninrichting bekijken
-kindje van de dag: Anna
-dino materiaal verzamelen 
-dinoproject:
"wat doen en wat weten":
We komen samen in de forumzaal en de kleuters verwoorden wat ze willen weten / doen over het project. Ik teken alles op een groot blad
 
 
 
 
 

 

-kindje van de dag: Liam 
 - klas opruimen + omtoveren in ons dinoproject  
-keuzes maken: We komen samen in de kring van Ilse en de kleuters kiezen aan de hand van al de voorstellen wat zij persoonlijk willen maken.

 l
 
3
  -al de kalenders 
-Wat doen we deze week?
 
 

 
 

 -al de kalenders

 
-al de kalenders 

-al de kalenders 
 -individueel puzzelen (Isabel)

 
 
 
-al de kalenders 
-Wat doen we volgende week?
 
4
  -vrij spel in de klas:  
-aanbod:
 *testje vormgeving:
sneeuwpop en zichzelf 
tekenen in ons vrije tekstenboek

  -vrij spel in de klas:  
-aanbod:
 *testje vormgeving:
sneeuwpop en zichzelf 
tekenen in ons vrije tekstenboek
 

  -vrij spel in de klas
-muzische van Marleen: "winter en sneeuw" 
 


   
 
  -vrij spel in de klas:  
 
  -vrij spel in de klas: zie deze week
 

  
 
5

 
  
-turnen
 

 
-turnen:  
-yoga in drie groepen (dinoland)
 
 


  1. Taalbeschouwing
  2. Wereldoriëntatie
  3. Wiskundige initiatie
  4. Muzische vorming
  5. Lichamelijke opvoeding






  • Jean-B kapper - Wist je dat ... veel gestelde vragen over haar
  • Maandag traden we op tijdens het forum. Ze hebben dat fantastisch gedaan en de sneeuw was er :o).
    (zie mail van gisteren)

    Daarna ontdekten de kleuters op verschillende manieren hoe ze ijs kunnen veranderen in water + hoe we de dino's en de pony's uit het ijs kunnen halen.. Het was zalig om hun enthousiaste reacties te zien :o)

    Maandag vertelde ik het verhaal "Sammie in de winter" en daarin kwam een bevroren vijver aanbod. We hebben dan ook besproken hoe het kwam dat de vijver hard was + de gevaren van als je op een bevroren vijver loopt.
    • Maandag en dinsdag tekenden we een sneeuwpop + onszelf in ons vrijetekstenboek. De resultaten zijn prachtig. 

    • Woensdag mochten ze in twee groepen mee met Marleen voor muzische. Ze gaan daarvoor samen met Marleen naar de de klas van de boterhameters. Ze zijn altijd erg enthousiast om mee te gaan.
       Via deze link kun je wat sfeerbeelden + de liedjes zien.

    • project "dino's":
      De week begonnen we met een dinotraktatie van Joanna. Ze trakteerde voor haar verjaardag met een dinocake. Dat was smullen. Ze had ook een klasgeschenk mee ... Een geluidenboekje van dino's. Alvast bedankt!!

      Niet alleen trakteerde Joanna maar ook Ravent trakteerde met zelfgemaakte dinokoekjes .... dat was dubbel smullen :o)

      Woensdag verzamelde ik al het dinomateriaal en samen met Ilse hebben we onze klashoeken wat besproken. Door jullie groot aanbod van materiaal kan ik de hoeken prachtig verrijken. Alvast bedankt!!!

      Donderdag begon ik al wat hoeken in te richten. De kleuters kwamen al spontaan kijken en zeggen ...
      Liam zei: "Veerle, ik vind het super mooi"
      Jules: "Ik kan niet wachten om ermee te spelen"
      Fantastisch hoe ze hun gevoelens kunnen verwoorden. 

      Vandaag heb ik verder gedaan en al de hoeken van de klas zijn ondertussen omgetoverd. (zie sfeerbeelden)

      in de gang:
      *In de donkere hoek (onder de trap) kunnen ze met zaklampen skeletten van dino's zoeken.
      *In de kring en op de banken spelen ze met grote dino's en met grote houden blokken
      *De bak aan de achterdeur is een dinoland geworden (rotsen, water / waterval, zand / grotten.
      *op de vierkante tafel met silhouetten dino's tekenen/
      *aan de kleine tafel kijken in dino boeken

    • In de klas 
      *boven is de bouwhoek omgetoverd in een knuffel-dino-grot + kunnen ze zich verkleden 
      *In de kring staat er een overheadprojector en kunnen ze dinoschaduwen maken op ons doek.
      *beneden aan de lange tafel is er safari-dino-land (playmobil + klasgeschenk Elena)
      *Op de puzzeltafel liggen er verschillende dinopuzzels.
      *bij de computer kunnen ze dino's met een schroevendraaien uit elkaar halen en weer in elkaar steken.
      *tekenhoek: kleuren en werken in ons dinoboek + met dinosjablonen dino's tekenen
      *Met plasticine en dinovormpjes experimenteren
      *lichtbak: geraamten en dino's met een borstel zoeken onder het zand
      *op de knutseltafel ligt er een gipsblok en daarin zit er een dinogeraamte  (klasgeschenk Elena)


      De poppenhoek en de badkamer zijn niks veranderd. Als ze geen zin hebben in dino's kunnen ze daar spelen.

    • Maandag vliegen we er letterlijk in  :o).
      Ilse en ik zullen maandag na het forum aan de hand van foto's al onze hoeken nog eens verduidelijken  zodat ze weten wat er bij Ilse en bij mij allemaal te beleven valt en ook wat er van hen wordt verwacht (afspraken).
      We verdelen onze klassen in drie groepen (bij mij nog altijd de poesjes, honden en konijntjes) . Met die groep mogen ze dan bij Ilse spelen. Ik krijg er dan 7 kleuters van haar en Ilse krijgt er 7 kleuters van mijn klas. We wisselen na elke pauze (speeltijd, eten,...)

    • opvang of naar huis:
      Via deze link kan je noteren wanneer jouw ukje volgende week naar de opvang of direct naar huis gaat. Gelieve dit tegen maandagmorgen in te vullen. Alvast bedankt!

    • De sfeerbeelden van deze week kun je bekijken via deze link.
       


    gezelschapsspelletjesnamiddag: 
    • Elke maand is er 1 keer de vrijdagnamiddag van 13.20u tot 15.00u. spelletjesnamiddag. Dan zijn ouders, grootouders en kennissen welkom om een gezelschapsspel te begeleiden. Al de begeleiders hebben een mondmasker op. We respecteren de afstandsregel onder de volwassenen. 
    • Jullie mogen zelf een spel meebrengen maar je kan ook een gezelschapsspel van de klas gebruiken.
    • de data zijn:      26/03 - 30/04 - 28/05 - 25/06
    • Wie voelt zich geroepen om een gezelschapsspel te begeleiden?
    • Daar jullie niet in de klas mogen komen, mogen jullie mij mailen als je een spel kan begeleiden.
    • Alvast bedankt!!
    • spelletjesnamiddag op  
    zwemmen: 

    • Zolang de school code geel heeft, mag het zwemmen doorgaan.
    • We zwemmen we  in Meulebeke.
    • Dit op een donderdag van 09.20u tot en 11.45u. 
    • de data zijn:     18/03 - 28/04 - 10/06
    • Voor deze activiteit heb ik jullie hulp nodig:
      We zijn met 21 kleuters dus heb ik zeker 7 auto's nodig!
      -om te rijden /heen en terug
      -om te helpen met hun kleertjes aan -en uit te doen
      -om te begeleiden in en uit het zwembad
    • Wie voelt zich geroepen om op 01/10 te voeren en te begeleiden bij de watergewenning?
    • Daar jullie niet in de klas mogen komen, mogen jullie mij mailen als je mee kan + gelieve ook te melden of je al dan niet in het water gaat.
    • zwemmen op   
      alleen rijden:  
      niet rijden:   
      in het water + rijden:  
    data: 

    • 12 februari en 21 februari: krokusvakantie
    • 12 maartvrije dag
    • 15 maartpedagogische studiedag geen school
    • 18 maart zwemmen
    • 26 maartspelletjesnamiddag
    • 27 maartwandeling en spaghetti (oudercomité) 
    • 03 april tot 18 april: paasvakantie 
    • 26 april: om 14u - Akke akke tuut (theatervoorstelling)
    • 29 april: zwemmen
    • 30 aprilspelletjesnamiddag
    • 13 mei en 16 mei: vrije dagen (Hemelvaart)
    • 24 mei: vrije dag (Pinkstermaandag)
    • 28 mei: spelletjesnamiddag
    • 10 juni:: zwemmen
    • 23 juni - 26 juni: poets -en klusdag in de klas
    • 25 juni: spelletjesnamiddag
    • eind juni: naar de jungle
    • Wat doen we na de herfstvakantie?  
      • maandag: forum  + beginnen met ons project "dino's" 
      • woensdag:    turnen  
      • donderdag:  namiddag ondersteuning van Isabel: schrijfdans "de vulkaan" 
      • vrijdag:     turnen   en yoga  + forum 
      • eventuele activiteiten voor volgende week:
          


      Wat meebrengen / aanhebben? 
      •  woensdag en vrijdag sportieve kledij (zie turnen en yoga hierboven)
      •   
    •                                          
                                            Nog een fijn weekend,
    •                                                    Veerle
                           
    •                                                                     

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten